دانشگاه جامع علمی کاربردی باید به دنبال نیازآفرینی باشد

۲۱ دی ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۷ کد : ۵۸۹۷۷ اخبار
تعداد بازدید:۱۳۵۴
باتوجه به رسالت های دانشگاه جامع علمی کاربردی ، این دانشگاه باید بدنبال نیازآفرینی باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تهران شرق ، دکتر اصغر کشت کار قائم مقام رئیس و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در اولین همایش نقش آموزش های علمی کاربردی در توسعه و اشتغال کشور عنوان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی باید دنبال نیازآفرینی باشد، باید مشاغل پردرآمد را پیش بینی کند و براین اساس نیرو پرورش دهد.

دکتر کشتکار افزود: بیکاران بسیاری در کشور وجود دارند، اما براساس آمار بیکاران زیر دیپلم بسیار کمتر هستند. آمار بیکاران با تحصیلات زیر دیپلم ۳۱ درصد، بیکاران بی سواد ۳ درصد، بیکار با تحصیلات عالی ۴۲ درصد و بیکار با تحصیلات دیپلم ۲۴ درصد است
وی افزود: نتیجه این موضوع این است که ۵۲ درصد شرکت کنندگان در کنکور انتخاب رشته نمی کنند. یعنی درس نخواندن را ترجیح می دهند، در واقع آموزش عالی کشور نتوانسته است اعتماد جوانان را جلب کند.
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد : اگر آموزش در دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه ای با کیفیت انجام شود، مشکل اشتغال حل خواهد شد. شغل‌هایی که تازه ایجاد می شود تحصیلات عالی می خواهد. هیچ شغلی تصور نمی شود که نیاز به آموزش نداشته باشد.
دکتر کشت کار افزود: هر کس برای موفقیت باید مدرک آموزش عالی داشته باشد. پایه تمامی مشاغل در آموزش عالی است، بنابراین باید رشته های جدید ایجاد شود که شغل آنها تضمین شده باشد.

 

توانمندسازی نیروی انسانی ضروری است.

در ادامه مراسم دکتر علیرضا دهقانی  معاون مدیرکل آموزش صدا و سیما اظهار داشت: دانشجویان باید کار عملی در کارگاه های دانشگاه تجربه کنند تا درآمد کسب کنند و کارآفرین شوند.
وی ادامه داد: در ایران باید همه چیز از نوک مداد تا پیشرفته ترین صنایع را تولید کنیم. باید توانمندسازی نیروی انسانی و کسب مهارت را در دستور کار قرار داد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: باید زندگی را به صورت یک شبکه دید که سیستم و مدل و الگو در درون آنها وجود داشته باشد، شبکه اختصاصی را باید با کمک مراکزی مانند وزارت صمت ایجاد کنیم.
در ادامه مراسم ، دکتر حمیدی زاده عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی طی سخنانی اظهار داشت: چرخ تمام فعالیت های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را باید با هم حرکت داد، اگر آموختن هدف قرار گیرد، همواره می توان به تحقق خواسته های خود امیدوار بود.

 

گسترش دوره بر مبنای برون داد نظام مهارتی 
دکتر بهروز ریاحی رییس هیات موسس مرکز علمی کاربردی زاهدان ۲ نیز در این مراسم عنوان کرد: فردی که وارد نظام علمی کاربردی می شود، کاردان می شود. این افراد دوره گذرانده و آموزش دیده اند.

وی افزود: در این دانشگاه نسبت به نظام پودمانی غفلت شده است، نتوانستیم از این استفاده کنیم، برخی افراد علاقمند به تک درس هستند و نمی خواهند بطور کامل دوره را بگذرانند.

رییس هیات موسس مرکز آموزش علمی کاربردی زاهدان۲ یادآورشد: گسترش دوره بر مبنای برون داد نظام مهارتی باید مورد توجه قرار گیرد. باید بدانیم نظام مهارتی از ما چه می خواهد و شغل های مطرح در دنیا و کشور کدام است.