تدوین دوره های دكتری حرفه ای علمی كاربردی نهایی شد
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی كاربردی از تدوین نهایی دوره دكتری حرفه ای این دانشگاه خبر داد.
تدوین دوره های دكتری حرفه ای علمی كاربردی نهایی شد
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی كاربردی از تدوین نهایی دوره دكتری حرفه ای این دانشگاه خبر داد.
دکتر رجبعلی برزویی در مراسم بیست و یكمین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی كاربردی گفت: پیش از این آیین نامه دوره دكتری فناوری علمی كاربردی تدوین شده بود و با تدوین آیین نامه دوره دكتری حرفه ای، كار تدوین آیین نامه و دستورالعمل تمام مقاطع این دانشگاه به سرانجام رسید.
وی از صدور مجوز 13 رشته كارشناسی ارشد جدید در دانشگاه جامع علمی كاربردی خبر داد و گفت: درخواست دانشگاه برای راه اندازی 13 رشته كارشناسی ارشد ، 20 مهرماه در جلسه شورای گسترش آموزش عالی به تصویب رسید.

دکتر برزویی درخصوص رشته های جدید توضیح داد: این رشته ها كه هركدام، یك كلان پروژه محسوب می شود و به منظور پاسخگویی به نیازهای اساسی كشور طراحی شده است از مهرماه 93، پذیرش دانشجو خواهند داشت.
وی یادآورشد: این رشته ها در زمینه های ذوب فلزات شامل شمش های فولادی و ضایعات شمش های فولادی، صنایع غذایی و استفاده از بیوتكنولوژی در صنعت شیرینی و شكلات، گردشگری و پیشگیری از اعتیاد در محیط زندانها و بهزیستی تعریف و تدوین شده است.
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی كاربردی با بیان اینكه آیین نامه ارتقا خاص نظام مدرسی در دانشگاه علمی كاربردی بعد از یك سال و نیم به تصویب هیات ممیزه دانشگاه رسیده است،گفت: از امسال شاهد ارتقای مدرسان براساس این آیین نامه جدید خواهیم بود.
دکتر برزویی یادآور شد: برگزاری دوره های تربیت مدرس همچنان در دانشگاه دنبال خواهد شد و شركت در این دوره ها برای گرفتن پایه و ارتقای مدرسان لحاظ می شود.
وی تعداد رشته های شغل محور در دانشگاه جامع علمی كاربردی را یكهزار مورد اعلام كرد و گفت: در شرایطی كه كشور استرالیا 21 هزار دوره شغل محور در آموزش عالی خود تعریف و اجرا كرده است یكهزار دوره برای كشوری مانند ایران بسیار اندك است.
دکتر بروزیی به سیاست های تشویقی دانشگاه علمی كاربردی درقبال ایجاد رشته های شغل محور اشاره كرد و ادامه داد: از این پس، به هر مركز كه یك دوره شغل محور جدید طراحی كند مجوز راه اندازی سه دوره جدید خواهیم داد.
معاون دانشگاه علمی كاربردی تاكید كرد كه این دانشگاه با راه اندازی دوره های عمومی در زیرمجموعه های این دانشگاه موافق نیست و تمركز واحدهای علمی كاربردی باید بر روی دوره های آموزشی تخصصی باشد.
وی سهم فعلی دانشگاه علمی كاربردی از جمعیت آموزش عالی كشور را حدود 13 تا 14 درصد عنوان كرد و گفت: بسیاری از مسوولان آموزش عالی هم اكنون به این نتیجه رسیده اند كه این سهم باید حداقل به 50 درصد برسد.
دکتر برزویی استقبال جامعه از آموزش های نظام مهارتی و علمی كاربردی را رو به رشد توصیف كرد و ادامه داد: در سال 1384 نزدیك به 360 هزار دانشجو در دانشگاه علمی كاربردی تحصیل می كردند كه الان این آمار به حدود 700 هزار نفر رسیده و این درحالیست كه در این فاصله زمانی، جمعیت دانشجویی دیگر زیرنظام های آموزش عالی به جز دانشگاه های دولتی، كاهش یافته است.
به گفته وی در سال تحصیلی جاری، از مجموع 320 هزار ظرفیت ایجاد شده در علمی كاربردی برای پذیرش دانشجو، بیش از 220 هزار ظرفیت آن تكمیل شده است درصورتیكه دیگر زیرنظام های آموزش عالی ظرفیت خالی مانده زیادی نسبت به علمی كاربردی داشته اند.
